חוב מזונות בפשיטת רגל

פניית החייב להליכי פשיטת רגל והשלכותיו בתיק ההוצל"פ מזונות:

קיבלת הודעה בתיק ההוצל"פ כי החייב פנה להליכי פשיטת רגל ועל כן ההליכים מעוכבים?

את בטח שואלת את עצמך, מה יעלה בגורל תיק ההוצל"פ והאם החיב יחדול מתשלום דמי המזונות כשההליכים מעוכבים והוא בהליך פשיטת רגל?

כאשר החייב בהליכי פשיטת רגל, יש לחלק את חוב המזונות לשתי תקופות: האחת החוב הקיים עד למתן צו הכינוס והתקופה השנייה, דמי המזונות הוטפים לאחר צו הכינוס.

חוב מזונות בפשיטת רגל – בתקופה שלפני צו הכינוס:

צו כינוס הוא הצו בו ניתן לחייב על ידי בית המשפט בתחילת ההליך בפשיטת רגל ובו נקבע התשלום החודשי שעל החייב לשלם, מינוי המנהל המיוחד ועוד….

את חוב המזונות בפשיטת רגל שנוצר עד למתן צו הכינוס, אם באמצעות תיק ההוצל"פ, או בטרם פתיחתו יש להגיש תביעת חוב תוך 6 חודשים מיום מסירת צו הכינוס לנושה וכי ההליכים בתיק ההוצל"פ מעוכבים ולכן בשלב זה לא ניתן לגבות חוב מזונות בהליך פשיטת רגל (במקרים מסויימים ניתן להגיש הארכת מועד לצורך הגשת תביעת חוב מזונות בפשיטת רגל).

יש לשים לב, כי חוב מזונות בפשיטת רגל יהפוך לחוב בדין קדימה – כלומר, חוב זה יהיה קודם לחובות אחרים בהתאם לחוק ובהתאם לסדרי קדימה, במידה וקיימים בתיק, וכי לזוכה סיכוי גבוה אף לגבות את מלוא חוב המזונות בפשיטת רגל, בשונה מחובות רגילים בפשיטת רגל.

חוב מזונות בפשיטת רגל – בתקופה שלאחר צו הכינוס:

מיום מתן צו הכינוס על החייב לשלם את תשלום המזונות בפשיטת רגל על פי צו התשלומים החודשי שייקבע בימ"ש המחוזי וזאת באמצעות בקשה שעל הנושה להגיש על פי ס' 128 לפקודת פשיטת הרגל, קרי בקשה לקציבת מזונות לגביית חוב מזונות בפשיטת רגל.

בבקשה זו על הנושה לפרט את הוצאותיה, הכנסותיה, הוצאות הקטינים וכן עליה לפרט מידע שיש ברשותה אודות הכנסות החייב וזאת על מנת שבימ"ש המחוזי ייקבע תשלום חודשי גבוה ככל שניתן וקרוב לסכום שנקבע בבית המשפט המחוזי וזאת לצורך תשלום מזונות בפשיטת רגל אשר הינם תשלומי המזונות השוטפים.

יש לשים לב, כי בימ"ש המחוזי הוא בערכאה (דרגה) גבוה יותר מבית המשפט למשפחה ועל כן אינו כפוף לפסק הדין הקובע את תשלום המזונות בפשיטת רגל, אולם בבואו לקבוע את תשלום המזונות החודשי במזונות בפשיטת רגל, בין שיקוליו יהיו פסק הדין בבית המשפט למשפחה, גיל הקטינים, הכנסותיה והוצאותיה וכן הכנסות החייב.

בקשה זו לקציבת מזונות על פי פקודת פשיטת הרגל תנתן לתגובת החייב וכן לתגובת המנהל המיוחד ולאחריה ייקבע בית המשפט את הסכום שעל החייב לשלם בקציבת מזונות בפשיטת רגל.

מה לגבי יתרת הסכום המזונות בפשיטת רגל? ההפרש בין הסכום שנקבע בבימ"ש המחוזי בפשיטת רגל לסכום שנקבע בפסק הדין בבית המשפט למשפחה/רבנות?

הרי לכם סיטואציה, שוודאי גם אתן נתקלתן בה:

בשנת 2008, רונית וגדי מתגרשים ולהם שני קטינים. בהסכם הגירושין, שקיבל תוקף של פסק דין, נקבע כי על גדי לשלם לילדיו – באמצעות רונית, מזונות בסך 3,500 ₪ וכן מדור בסך 1,500 ₪ וכן השתתפות בהוצאות חריגות.

גדי חדל לשלם את דמי המזונות משנת 2009 ולכן רונית פתחה כנגדו תיק הוצאה לפועל במסלול מזונות ועידכנה תשלום חודשי מתחדש.

בשנת 2015, פנה גדי להליכי פשיטת רגל ועל כן תיק מזונות ההוצאה לפועל תחת עיכוב הליכים.

רונית, אובדת עצות, לא יודעת מה לעשות, שהרי לא תהייה באפשרותה לגבות את החוב בתיק ההוצל"פ וכי גדי אינו משלם את המזונות מזו תקופה ארוכה.

ראשית, על החוב בתיק ההוצל"פ עד ליום מתן צו הכינוס, על רונית להגיש תביעת חוב מזונות פשיטת רגל לכונס הרשמי. תביעת חוב זו מתבררת בשלבים מאוחרים של הליך פשיטת הרגל ולכן יש להמתין בסבלנות.

הצעד הבא, הגשת בקשה לבית המשפט המחוזי בפשיטת רגל לקביעת קציבת מזונות בפשיטת רגל על פי סעיף 128 לפקודת פשיטת הרגל.

רונית אכן הגיעה למשרדנו ואנו פעלנו בשני מישורים אלו, אולם בית המשפט המחוזי קבע כי על החייב לשלם מזונות בפשיטת רגל בסך 2,000 ₪. אם כך מה לגביי יתרת הסכום? האם 1,500 ₪ בכל חודש ירדו לטמיון? ומה לגביי השתתפות בהוצאות?

קציבת המזונות בפשיטת רגל נועדה על מנת לאזן בין התשלום לקטינים באמצעות הנושה לבין החייב ויתרת הנושים. בסיס הרעיון הוא, כי החייב ישלם את קציבת המזונות בפשיטת רגל בהתאם להכנסותיו וצרכי הילדים וכשיסיים את ההליך ישיב את הכספים שלא גבתה הנושה במהלך מזונות בפשיטת הרגל.

לכן, את ההפרש בכל חודש יש לבצע הגדלה בתיק ההוצל"פ וכן גם לגביי ההוצאות החודשיות. במידה ולשכת ההוצל"פ מסרבת לרשום חוב מזונות זה מאחר וההליכים מעוכבים, יש להגיש בקשה לבימ"ש המחוזי למזונות בפשיטת הרגל, שיורה ללשכת ההוצל"פ לקבל עדכונים אודות ההפרשים או לערוך רשימה (מגובה באסמכתאות ככל שניתן) אודות תשלומי המזונות בפשיטת רגל שהתקבלו וההפרשים וההוצאות שיש לחייב את החייב. בתום תקופת פשיטת הרגל תהייה רשאית הנושה/הזוכה לשוב ללשכת ההוצל"פ ולפעול כנגד החייב להמשך גביית החוב.

זכרו! חוב מזונות בפשיטת רגל אינו בר הפטר ואינו נמחק עם קבלת ההפטר לחייב, למעט מקרים חריגים שנקבעו בפסיקה או שבית המשפט יחריג אותם כמקרים מיוחדים.

גם לכם מגיע
לישון טוב בלילה

צרו קשר עם עו"ד שלי גרשט:

שתפו תוכן זה:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות
צרו קשר עכשיו