חוב והפטר כתובה

חוב כתובה

כְּתובָּה היא מסמך שנלווה לחופה וקידושין ובו מפורטים חובות הבעל כלפי אשתו, ובעיקר התחייבותו הכספית במקרה שתגורש או תתאלמן.

בכתובה מתחייב הבעל לזון, ולפרנס ולכבד את אשתו [על פי הפסוק "שארה כסותה ועונתה לא יגרע" (שמות כא, י)]. ובה מפורט הסכום אותו מתחייב הבעל לתת לאשתו במקרה שיגרש אותה, או אם ימות.

מעמדה המשפטי של כתובה

למעשה כתובה היא מעין שטר קנייני, כלומר חוב רגיל אשר משמעותו התחייבות חוזית של הבעל כלפיי אשתו במקרים בהם תהא הזכאית לתשלום הכתובה וכי אין זה חוב בדמות חוב מזונות ילדים. והדוגמא לכך היא בפתיחת תיק הוצל"פ על כתובה שמסווג כתיק במסלול רגיל ולא מסלול של מזונות.

על פי פסיקת בתי המשפט הכתובה מהווה מסמך משפטי מחייב, אך מאחר שמקור החיוב לכתוב כתובה הוא בדין הדתי, הרי שעצם החבות תידון על פי כללי המשפט העברי. למרות שהכתובה היא מסמך מחייב, קיימת פסיקת בית דין רבני כי אם כתוב בה סכום בלתי מציאותי, שהבעל ודאי לא התכוון להתחייב בו, יכול בית הדין להתערב כדי להפחית.

הכתובה כחוב בהוצאה לפועל

פתיחת תיק הוצל"פ על כתובה שמסווג כתיק במסלול רגיל ולא מסלול של מזונות.

הסמכות לקבוע את דרך ביצוע פסק-הדין, מצויה בידיו של ראש ההוצל"פ וקביעת בית-הדין הרבני בעניין זה אינה מחייבת אותו.

יתרה מזאת, חוב המזונות נובע מחובת המבקש לשלם לבנו מזונות חודשיים והאם הינה צד פורמאלי בעניין זה, ואילו לגבי החוב הנובע מהכתובה, הצדדים בו הם המבקש והמשיבה ולא הילדים ולכן מדובר בצדדים שונים ובעילת תביעה שונה.

יש לציין כי העברת תיק חוב הכתובה מתיק המזונות לתיק הוצל"פ רגיל, אין בו כדי לגרום נזק כלשהו למשיבה מאחר והיא רשאית להמשיך ולנקוט בהליכי הוצל"פ נגד המבקש לשם גביית חוב הכתובה, וזאת בתיק הוצל"פ רגיל.

האם ניתן לקבל הפטר על כתובה בהליך פשיטת רגל?

ביה"ד הרבני חייב אדם לשלם לגרושתו את כתובתה בסך של 180,000 ש"ח. משלא שולם חוב הכתובה, ניהלה נגדו גרושתו, הליכי גבייה בהוצל"פ בגין חוב מזונותיה וכתובתה. בסיומם של הליכי פשיטת רגל בהם היה נתון, קיבל האיש הפטר מחובותיו.

בית המשפט הכיר בחוב הכתובה כחוב בר הפטר בשונה מחוב מזונות וכי קיימת הבחנה מהותית בין חוב מזונות לחוב כתובה.

חוב הכתובה הוא חוב ידוע מראש המבוסס על חוזה בין הצדדים, לעומת חוב מזונות הנגזר מצרכי הזכאים למזונות.

לפיכך, בהליך פשיטת רגל, חוב הכתובה מעמדו כחוב רגיל ולא כחוב מזונות ולכן חוב זה הוא בר הפטר ובעת מתן ההפטר המיוחל יימחק כמו שאר החובות.

גם לכם מגיע
לישון טוב בלילה

צרו קשר עם עו"ד שלי גרשט:

שתפו תוכן זה:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות
צרו קשר עכשיו